عوارض شهرداری از اسنپ وتپسی گردن مردم افتاد!



به گزارش انتهای افق :

آفتاب یزد نوشته است: عوارضی که قرار بود با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری‌ها گرفته نشود یا به جای مالیات از تاکسی‌های آنلاین گرفته شود حالا از جیب مسافران بدون اطلاع و اجازه قبلی برداشت می‌شود. البته بعد از برداشت از حساب، مشتریان متوجه این اتفاق می‌شوند. از ۱۷ دی ماه عوارض روی کرایه هر سفر برای مسافران لحاظ می‌شود و مسافر با دیدن جمله «هزینه سفر شما … ریال عوارض شهرداری است.» در زمان امتیازدهی به راننده متوجه می‌شود که پول اضافی داده است. قرار بود شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی از قبیل اسنپ و تپسی عوارض بگیرد، اما قرار نبود این عوارض را از جیب مردم بپردازند، این کار چطور انجام می‌شود؟

 راه‌اندازی سامانه سماس چه شد؟

در دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی اینترنتی که در هفته اول مهر ماه ابلاغ شده، وزارت کشور موظف شد حداکثر ظرف مدت شش ماه سامانه «سماس» را راه‌اندازی و دسترسی‌های لازم را در اختیار مراجع و ذی‌نفعان قرار دهد. اما پس از گذشت حدود چهار ماه از ابلاغ این دستورالعمل هنوز نام و نشانی از سامانه سماس در فضای وب وجود ندارد. در بخش دیگر این ابلاغیه در خصوص نحوه محاسبه هزینه سفرها آمده که قیمت سفر برای تاکسی‌های اینترنتی بر اساس تاکسی‌های تلفنی تعیین می‌شود و اگر قیمت این سفرها بالا رود باید پیش از سفر به مسافر اعلام شود. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در روز هشتم مهر ماه امسال اعلام کرد: از این پس سقف کرایه تاکسی‌های اینترنتی تابع نرخ‌های مصوب شورای شهر برای تاکسی‌های تلفنی است و نباید نرخ‌هایشان را در حالت داینامیک افزایش دهند؛ در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد شرکت‌ها مکلف هستند قبل از تایید سفر به مسافر اعلام کنند که این نرخ‌ها از نرخ مصوب شورا برای تاکسی‌های تلفنی به دلیل ترافیک یا تقاضای زیاد، بالاتر است و مسافر با علم به این موضوع تصمیم به استفاده از خودروی آنها کند چرا که در چنین شرایطی نرخ خودروهای آژانس یا تاکسی‌های تلفنی از آنها کمتر خواهد بود. این دستورالعمل از ابتدا با شعار نظارت بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی مطرح شد، اما به نظر می‌رسد هدف آن غیر از نظارت، مسائل دیگر هم بوده است. تاکسی‌های اینترنتی پیش از امضا دستورالعمل شهرداری مواضع تندی نسبت به آن و تصمیم وزارت کشور، شهرداری، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و… داشتند. موضع ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ پیش از امضای این دستورالعمل این بود: «با دو نوع پرداخت عوارض مخالف هستیم، غیرقانونی است و زیر بار آن نمی‌رویم. اگر ما را مجبور به پرداخت عوارض دوگانه کنند از بین می‌رویم.» سروش فلاحتی، مدیر حقوقی ماکسیم نیز در اواخر شهریور ماه گفته بود: «این اقدام قطعا منجر به نابودی تاکسی‌های اینترنتی می‌شود، در نهایت نیز به ضرر مصرف‌کننده و مردم خواهد بود. در بهترین حالت اگر موجب نابودی نشود، منجر به افزایش شدید قیمت‌ تاکسی‌های اینترنتی می‌شود.».

 سود و زیان تاکسی‌های اینترنتی بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندان

بنابراین مدیران تاکسی‌های اینترنتی خواستار پرداخت مالیات یا عوارض بودند و پرداخت هم‌زمان آن را موجب نابودی تاکسی‌های اینترنتی می‌دانستند. اما ظاهرا سود و ضرر فقط برای تاکسی‌های اینترنتی مدنظر بوده و حقوق شهروندان و مسافران در این میان به نظر می‌رسد گم شده است. علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی در زمان انتشار این دستورالعمل در رشته‌ توییتی آن را مثبت و گامی بزرگ برای حل مشکلات بر سر نظارت و نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دانست. وی همچنین این دستورالعمل را نتیجه درک متقابل بخش خصوصی و دولتی عنوان کرد، این تعبیر را میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی نیز در واکنش به این ابلاغیه در توئیت خود ذکر کرد و آن را توافقی برد- برد خطاب کرد. برد- برد قلمداد کردن امضای این دستورالعمل و همکاری تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری فقط برای این دو مجموعه منفعت داشته است، چون شهرداری‌ها که به خواسته خود رسیده‌اند و عوارض دریافت می‌کنند، تاکسی‌های اینترنتی نیز از زیر بار پرداخت هزینه عوارض بیرون آمده‌اند؛ یعنی تا اینجا کار قاعده برد- برد کاملا رعایت شده است؛ اما انگار بازنده این بازی مسافران و کاربران استفاده‌کننده از این تاکسی‌های اینترنتی هستند.

 راننده تاکسی شدن آسان نیست

یکی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که اتفاقا خودروی وی تاکسی زرد رنگ پراید بود، در گفت‌وگو با آفتاب یزد گفت: ما تاکسی‌ها هر سال مالیات و بیمه خود را پرداخت می‌کنیم. یک راننده تاکسی برای اخذ مجوز تاکسی از هزار خوان می‌گذرد تا به وی مجوز لازم را بدهند.ما هر ساله سهم بیمه و مالیات وعوارض و… خود را می‌پردازیم. وی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند راننده تاکسی بودن شغل راحتی است. راننده تاکسی بودن در حرف کاری راحت و آسان است، اما در عمل می‌بینیم که رانندگان تاکسی شغلی پر تنش و دردسرساز دارند، البته نباید از درآمد پایین این قشر چشم پوشی کرد چرا که این رانندگان در هوای بارانی و برفی آفتابی برای امرار معاش سخت تلاش می‌کنند تا مسافران خود را به مقصدشان در این شهر پرهیاهو و با حجم ترافیک بالا برسانند.برخی افراد فکر می‌کنند که راننده تاکسی شدن کاری ندارد و شرایطی نمی‌خواهد در حالی که اینطور نیست و شرایطی از سوی سازمان تاکسیرانی پیش‌بینی شده است. وی گفت: ما باید امتحان ورودی را مطابق با مفاد دستورالعمل امتحان که به تصویب شهرداری می‌رسد، بدهیم. از سوی دیگر از صلاحیت اخلاقی و اجتماعی متقاضی تحقیق می‌شود. از دیگر شرایط متقاضی اخذ گواهینامه پایه ۲ است و حداقل هم باید یک سال از زمان دریافت آن گذشته باشد، متقاضیان باید متاهل باشند و کسانی که مجرد هستند (کسانی که طلاق هم گرفته باشند) شرایط راننده تاکسی شدن را ندارند. به گفته وی از شرایط متقاضیان خرید تاکسی می‌توان به داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، نداشتن سوء پیشینه و نداشتن پیشینه فساد اخلاقی و ارائه گواهی سلامت جسم، روح و روان و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و محروم نبودن از حقوق اجتماعی و نداشتن شغل دیگری اشاره کرد، همچنین فردی که می‌خواهد در مجموعه تاکسیرانی مشغول به کار شود باید شئونات اخلاقی را رعایت کند. وی گفت: بنابراین راننده تاکسی شدن کار آسانی نیست و ما ناچاریم برای کسب درآمد مکفی به صورت تاکسی آنلاین کار کنیم. سوال من این است راننده تاکسی که عوارض و بیمه ومالیات و… خود را می‌پردازد چرا باید مجبور شود عوارض جداگانه‌ای به شهرداری پرداخت کند؟ وی افزود: اگر این عوارض از رانندگان تاکسی هم اخذ نشود، قطعا مدیریت تاکسی اینترنتی از مردم این عوارض را دریافت و به حساب شهرداری می‌ریزد. در این میان گناه مردم چیست که به عنوان مصرف‌کننده نهایی این خدمات به چندجا باید عوارض پرداخت کنند.

 اخذ همزمان عوارض و مالیات

در این باره شهرداری و وزارت کشور از این جهت مورد انتقاد هستند که این دو نهاد از ابتدای مهر ماه تا زمان امضا قرارداد بارها اعلام کردند که اگر تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری‌ها همکاری کنند یا عوارض را پرداخت می‌کنند یا همانند طبق روال قبلی مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند، یعنی اخذ همزمان عوارض و مالیات کاملا منتفی شد. اما پرداخت عوارض به طور مستقیم از جیب مسافران و بدون اطلاع قبل از شروع سفر در مصاحبه‌های مسئولان وزارت کشور و شهرداری یا در اظهارات مدیران تاکسی اینترنتی عنوان نشده بود. حتی پس از این که تپسی به عنوان اولین شرکت تاکسی اینترنتی دستورالعمل را امضا کرد، مدیران آن به این موضوع اشاره‌ای نکردند. در همان زمان هم موضوع اقدام یکباره و فوری میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی برای امضا قرارداد با شهرداری سوال برانگیز بود و مدیرعامل اسنپ به وی انتقاد کرد، زیرا پیش از این شرکت‌های تاکسی امضای آن را برابر با نابودی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عنوان می‌کردند. حتی سخنگو و وکیل اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز نسبت به پرداخت عوارض انتقادات فراوانی کردند، اما در این شرایط آنها نیز سکوت کردن را ترجیح دادند. اسنپ نیز پس از گران شدن قیمت بنزین یعنی در روز ۲۶ آبان ماه این دستورالعمل را امضا کرد.

 ۱۷ دی ماه زمان اجرای دریافت عوارض شهرداری

حال این سوالات مطرح است که بین شرکت‌های تاکسی اینترنتی و شهرداری‌ها چه گذشت که راضی به همکاری به شهرداری‌ها شدند؟ چرا تاکسی‌های اینترنتی که مواضع تندی نسبت به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی داشتند در یک فضای غیرطبیعی و صلح‌آمیزی پای میز همکاری نشستند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند؟ زمان امتیازدهی، مسافر از عوارض شهرداری خبر دار می‌شود. بر این اساس از تاریخ ۱۷دی ماه عوارض روی کرایه هر سفر برای مسافران لحاظ می‌شود و مسافر با دیدن جمله «هزینه سفر شما … ریال عوارض شهرداری است.» در زمان امتیازدهی به راننده متوجه می‌شود که پول اضافی داده است.

این هزینه در حالی به هزینه هر سفر افزوده می‌شود که قبل از اجرایی شدن این تصمیم درباره آن هیچ گونه اطلاع‌رسانی‌ای نه از سوی شهرداری به عنوان دریافت‌کننده این پول و نه از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به عنوان شرکت‌هایی که مردم باید به آنها اعتماد داشته باشند، نشده بود. اما ایراد اصلی این است که پرداخت عوارض برای هر سفر پس از انجام سفر و پرداخت کرایه، در زمان امتیازدهی به رانندگان به مسافران اطلاع داده می‌شود که این موضوع به نظر می‌رسد نقض حقوق شهروندی و عامل سلب اعتماد کاربران به آنها باشد. در روز ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۵ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت، رئیس جمهوری از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد که در بند ح، ماده ۳۵ حقوق شهروندی که آمده است: حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند. از نگاه خیلی از کاربران، شرکت‌های تاکسی اینترنتی و شهرداری اطلاع‌رسانی به موقع، جامع، همگانی و پیش از اجرای دستورالعمل را رعایت نکرده‌اند. این تاکسی‌های آنلاین باید قبل از این که مسافر درخواست تاکسی خود را نهایی کند، به وی اطلاع داده شود که این سفر مشمول این مقدار از عوارض است تا مسافر با دانستن این موضوع تصمیم‌گیری کند از تاکسی اینترنتی برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند یا خیر!

 اخذ عوارض از مسافران چگونه اجرایی شد؟

در روز ۱۰ دی ماه بنا به دستور پیروز حناچی، شهردار تهران قرار شد تا زمانی که ناوگان تاکسی‌های اینترنتی پایتخت نرخ کرایه‌های خود را ثابت نگه دارند و پس از اصلاح نرخ سوخت آن را افزایش ندهند، عوارض ۲ درصدی سفر از آن‌ها (ناوگان تاکسی‌های اینترنتی تهران) دریافت نشود.(سایت کسب‌وکار) اما سه‌شنبه هفته گذشته اعلام شد که دریافت عوارض ۱٫۵ درصدی شهرداری از تاکسی‌های آنلاین براساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی که پنج ماه پیش به تصویب دو وزارتخانه کشور و صنعت، معدن و تجارت رسید، باید انجام شود. بر این اساس دریافت عوارض از قیمت پایه تاکسی‌های اینترنتی از روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه در شهرهای تهران و مشهد برای تمام تاکسی‌های اینترنتی لازم‌الاجرا شده است. از این رو مردم می‌پرسند شهرداری چرا باید از آنها این عوارض را بگیرد؟ آیا دیواری کوتاه‌تر از مردم پیدا نمی‌شود؟ اگر شهرداری زورش به تاکسی‌های اینترنتی نرسیده است، باید این مسئله را سر مردم خالی کند و از آنها این عوارض را بگیرد؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close